Kirjoittamista opiskelemassa
Elokuun 24.
pnä 1929 PARIISI
Kirjoitan valoreklaamin valossa nyt heti, kun tapahtumat ovat tuoreeltaan mielessäni.
Ranteen tuskalliset polttojäljet aiheuttavat hurmionsekaisia pelonvärähdyksiä.
Tämä ei päädy artikkeleihin eikä kirjaan, – yksinäisen miehen junaan, – tämä on
vain omaksi muistutukseksi ja muistiin, ehkä myöhempään käyttöön. Vaikka tuskin
enää jatkan Korppina, ne vähän jo nolottavatkin, kun voi kirjoittaa muuta,
mutta koskaan ei tiedä. Joten – – –
On kai onnekasta, että lähdin sittenkin käymään uudestaan Louvressa, kun se
ensimmäinen visiitti jäi niin pikapuoleiseksi. Matkatoverini, – saksalainen
Fritz, – mainitsi siitä Konstantinopelista lähdettyämme ja se unohtui, mutta
muistui nyt uudelleen mieleeni tänä samaisena iltapäivänä. Ehkä joku sana
tarttui viereisestä keskustelusta tai croissantin rapean kuoren tipahdus
katupöydälle muistutti, – Fritz tiputti ensin kuoren sitten koko croissantin.
Oli miten oli. Lyhyesti sanottuna Renoirin Bal du Mulin
de la Galette on nyt Louvressa. Kaksi vuotta sitten se oli
vielä Palais du Luxembourgissa ja liian hankalasti kaukana hotellista, – nyt
melkein sen vieressä. Koska olin jo määrännyt matkapäivän kotiinlähdölle ja
rauhoittunut siitä huomattavasti, vierailu galleriassa huvitti. Oikeastaan
tuntui, että sieluni oikein janosi jotakin esteettistä tähän loppuun, ei
pelkästään cafeissa ja yöklubeissa istumisia ja whisky-grogien ja bockien ja
halvan viinin nauttimista.
En nyt pysy aiheessa. Se on epätavallista minulle.
Sain piletin neidiltä asiaankuuluvasti, etenin ohjeiden mukaan oikeaan
saliin, jossa olikin koko joukko ihmisiä ihailemassa taideteosta. Jouduin
odottamaan vuoroani, mutta kun kangas viimein levittäytyi eteeni, sen voima
osui suoraan johonkin kenties lapsuuskaudelta jääneeseen kaipuuseen ja, – näin
minulle kävi, – liikutuin kyyneliin.
Bal du Mulin de la
Galette on suurenmoinen!
Puiden varjojen laikuttamat tanssijat, pöydän ympärillä istuvat monsieurit,
sommitelma ja tunnelma. Taisin sanoa jotakin ääneen, ajattelin ainakin sitä,
miten taulu oli kokonaisvaltaisesti sininen, eikä sitä pystynyt ottamaan
vastaan kuin pieninä palasina tai muuten olisin vajonnut epämiehisesti siihen
paikoilleni.
Erityisen huomioni kiinnitti puistonpenkillä istuva nuori neiti. Hänen
sinipunaraitainen mekkonsa, korvakorunsa, rusottavat poskensa. Pieni siro
suunsa, katse joka tummana ja tutkimattomana suuntautuu jonnekin taulun
ulkopuolelle.
Istuin pitkään eteishallissa tunnekuohusta sekaisin. Tuijotin puolikenkiäni
samalla kun taulun vaikutelmat, värit ja eloisuus värisivät mielessäni. Kun
vihdoin tokenin, kävin toalettihuoneessa pirskottamassa vettä kasvoilleni ja
noin hieman virkistyneenä, ajauduin väkijoukon mukana kohdakkain nuoren
pariisittaren kanssa.
En osaa sanoa, mistä päättelin hänet pariisilaiseksi. Enkä tiedä olinko
oikeassa, sillä en koskaan kysynyt.
Pakotettuna seisomaan epäsoveliaan lähekkäin, joskin vain kyljet melkein
koskettaen, vaihdoimme muutaman sanan, – Renoirista tietenkin, – ja päädyimme jatkamaan
keskusteluamme Seinen rannalla.
Vasta siellä katsoin häntä kunnolla ensimmäisen kerran ja samalla hetkellä,
– vannon, – minut valtasi heikkouden tunne, jota en pystynyt enää selittämään
äskeisellä taide-eläytymisellä. Näin hänen kasvoiltaan, että sama tunne valtasi
seuralaisenikin. Hänen ruusunpunertavat poskensa hehkuivat minulle, hänen
tummat, salaperäiset silmänsä kimmelsivät minulle. Epäröimättä hetkeäkään suutelin
hänen kättään.
Nousimme seisomaan, kävelimme kiinni toisissamme kuin juopuneet, nauroimme
emme millekään ja sille, että olimme löytäneet toisemme ja pystyimme tuskin
vaihtamaan sanan tai toisen, niin huumaantuneita olimme.
Iltapäivä hävisi. Kävimme kaiketi jossakin nauttimassa citron presset, ehkä
syömässäkin jotakin. Annoimme raitiotievaunun kolistella ohitse, taxit me
jätimme omaan onneensa ja kävelimme. Meillä ei ollut päämäärää. Olin jonkin
yliaistillisen hulluuden huuman päihdyttämä, kuin absinttia nauttinut tai toista
yötä valvonut juhlija matkalla seuraaville kutsuille.
Porttikongissa hän veti minut kiinni itseensä ja suuteli. Tempauduin mukaan
sellaiseen aistien myrskyyn, etten koskaan ole moista kokenut. Pariisittareni
äännähteli nautinnosta, – loppu elämäni tulevat kilisevät merkinantokellot
merkitsemään minulle enemmän kuin kukaan koskaan ymmärtää! Kellot, – hänen ihonsa
kevyt laventelin ja hunajan tuulahdus, bensiinin humalluttava tuoksu.
Siinä onnen huumassani näköhäiriö sai minut kuvittelemaan, että rakastin
Renoirin taulun naista. Sillä kas, hänen leninkinsä oli sinipunaraitainen. Eikö
se hetkeä aikaisemmin ollut moderni puolihame ja pusero? Eivätkö hänen
jaloissaan olleet nykyaikaiset korkokengät?
Jälkeenpäin, samalla kun kaivoin caporalit esiin, – tarjosin savuketta
tietenkin myös pariisittarelleni, josta hän kieltäytyi, – kerroin hänelle
jääväni Pariisiin. Hänen takiaan, tietenkin! Rakastin häntä! Pystyin
kirjoittamaan missä vain, mistä tahansa! Jos minulla oli hänet, minulla oli jo
kaikki elämässä.
Pariisittareni sievillä kasvoilla häilähti sininen varjo. Hänen
päänpudistuksensa oli lyhyt, torjuva, siro suu veretön viiva. Sininen korvakoru
sai osuman jostakin karanneesta valonsäteestä ja kimmelsi hetken.
Yhtäkkisessä hirvittävän epätoivon ja kiihkon sekoittamassa mielessäni
parkaisin niin, että ranskalaiset sanat melkein särkivät kurkunpääni.
– Si tu no m’aime!
Jos et minua rakasta! Näin jälkeenpäin tiedän unohtaneeni
toisen kieltosanan, – pas, – mutta tiedän senkin, että ranskattareni ymmärsi
lauseeni täydellisesti. Siitä ei ollut epäilystäkään.
Hän pudisti päätään.
Epätoivoissani painoin savukkeen hehkuvan pään ranteeseeni.
Neitoni ei nauranut. Ei tarttunut käteeni estääkseen tekoni. Sen hetken
aikana, kun loin katseeni ranteeseen tähdätäkseni tupakan hehkuvan pään
iholleni, pariisittareni oli lähtenyt.
– – – Pyyhin nyt otsaani nenäliinalla. Paperi, jolle kirjoitan, on ruttuinen
ja kostunut. Sisälläni pakottaa kertomisen halu, tarve. Sieluuni sattuu enemmän
kuin ranteeseeni. Olen huumaantunut uudelleen pelkästä muistosta.
Kohotan katseeni, näen pimeyttä ja valoreklaamien liekkimeren. Kauempana
katulyhdyt loimottavat keltaista valoa. Sytytän savukkeen vapisevin sormin.
En voi olla ihmettelemättä kuvittelinko kaiken? Oliko tämä jonkinlainen
houreuni vai lähtikö hurmaantuneen sieluni mukaan pieni palanen Renoirin
taulua?
Istun puistonpenkillä, enkä ymmärrä, minne päivä on hävinnyt.
Kommentit
Lähetä kommentti